©

Hazel Meyer (en collaboration avec Cait McKinney), Tools for the Feminist Present, 2016, Ferme du Buisson, courtesy de l’artiste

Hazel Meyer (in collaboration with Cait McKinney), Tools for the Feminist Present, 2016, Ferme du Buisson, courtesy of the artist

© Emile Ouroumov

© Emile Ouroumov

FR EN

Centre d'art

Art Center

Helena Reckitt & Christine Shaw

Helena Reckitt & Christine Shaw

Taking (back) Care

Taking (back) Care

Care et pratique curatoriale


workshop

A Workshop on Curating and Care

ven 17 mai 2019 à 10h - Cité internationale des arts

Fri 17 may 2019 am - Cité internationale des arts

En écho à l’exposition Take Care, Christine Shaw et Helena Reckitt proposent un workshop sur le care et la pratique curatoriale. Elles invitent à une réflexion partagée et à la création de propositions innovantes en faveur d’un care curatorial. 

Expressions of interest are sought for participants in a one-day workshop on curatorial habits of care led by Helena Reckitt & Christine Shaw. In echo with the exhibition Take Care, the workshop will explore the textures of curatorial care, and lack of care, in an art sector where many involved feel under-valued and uncared for.

Cet appel à s’adresse à tou·te·s ceux et celles qui souhaitent participer à un workshop sur les pratiques curatoriales du care. Le workshop explore les structures du « care curatorial », ainsi que le manque de care dans un secteur artistique où nombreux·ses sont ceux·elles qui se sentent sous-évalué·e·s et/ou maltraité·e·s.

 

Partant de leurs propres expériences dans le champ des arts visuels, et naviguant à travers des exercices d’écriture, de lecture et d’écoute, les participant·e·s tentent de générer des propositions afin de créer des cadres favorisant « care curatorial », entraide, et pratiques politiques collectives refusant les attitudes extractivistes qui considèrent le care et la nature comme des ressources gratuites et inépuisables.

 

Ce workshop est conçu pour ceux et celles qui s’intéressent au travail culturel, aux politiques de soin personnel et collectif, aux pratiques attentives, aux écologies et à ses partisan·e·s. La commissaire et auteure Helena Reckitt et la commissaire Christine Shaw conduisent ce workshop à l’occasion de l’exposition Take Care présentée à la Ferme du Buisson du 3 mars au 21 juillet 2019.

 

Des suggestions de lectures relatives au travail curatorial, à la survie créative, à la relationalité éthique, à l’interdépendance, au pirate care, et à la rematriation seront partagées avec les participant·es en amont du workshop. Vos contributions culinaires pour un repas végan partagé seront appréciées.

 

Merci de nous envoyer une courte manifestation d’intérêt au plus tard le 13 mai (si possible en anglais) à celine.bertin@lafermedubuisson.com mentionnant pourquoi vous aimeriez participer au workshop, ainsi que ce que vous espérez en retirer et la manière dont vous envisagez de contribuer aux échanges. Le nombre de participant·es est limité à 16 personnes.

 

NB : workshop en anglais en présence d’un interprète français.

 

   

en partenariat avec la Cité internationale des arts et avec le soutien du Centre culturel canadien.

Drawing on their own experiences of the visual art field, and guided through writing, reading and listening exercises, participants will aim to generate propositions for creating frameworks that foster curatorial care, mutual aid, and collective political practices to push back against prevailing extractivist attitudes which treat care, like nature, as a free, infinite resource.

 

The workshop would suit those who have an interest in cultural labour, of the politics of self and collective care, and caring practices, ecologies, and constituencies.  Curator and writer Helena Reckitt and curator Christine Shaw will lead the workshop, as part of the exhibition Take Care on view at La Ferme du Buisson (March 3–July 21, 2019).

 

Suggested readings on curatorial labour, creative survival, ethical relationality, interdependency, pirate care, and rematriation will be circulated to participants in advance. Contributions to potluck vegan meals will be encouraged.

Please send a brief expression of interest in the workshop, outlining why you would like to attend, and what you would hope to gain from and contribute to it. The workshop can accommodate up to 16 participants. 

 

Letters of interest should be sent by may 13th 2019 to celine.bertin@lafermedubuisson.com 

 

NB :The workshop will be conducted in English with the participation of a French interpreter.

 

   

In partnership with the Cité internationale des arts and with support from Canadian Cultural Centre.

ven 17 mai 2019 à 10h - Cité internationale des arts
Fri 17 may 2019 at 10 am - Cité internationale des arts

workshop de 10h à 18h

 

entrée libre sur candidature (manifestation d’intérêt à envoyer avant le 13 mai (si possible en anglais) à celine.bertin@lafermedubuisson.com)

limité à 16 personnes

 

workshop en anglais en présence d’un interprète français.

from 10am to 6pm

free entrance

 

Letters of interest should be sent before May 13 to celine.bertin@lafermedubuisson.com

The workshop can accommodate up to 16 participants. 

The workshop will be conducted in English with the participation of a French interpreter.

Helena Reckitt

Helena Reckitt est commissaire d’exposition et auteure. Elle s’intéresse depuis longtemps aux héritages de l’art, de la pensée et des communautés féministes et queer. Actuellement maîtresse de conférence au Art Department de Goldsmiths (Université de Londres), elle a coédité l’ouvrage The Art of Feminism: The Images that Shaped the Fight for Equality en 2019 (Chronicle Book et Tate Publishing). En 2017, elle a été commissaire de l’exposition Habits of Care dans le cadre de « Take Care » à la Blackwood Gallery au Canada. En 2015, Helena Reckitt initie le Feminist Duration Reading Group qui explore les féminismes méconnus échappant au canon anglo-américain dans un esprit de recherche collective. Se réunissant tous les mois, les membres du groupe de travail du workshop FDRG ont organisé des rencontres à travers toute l’Angleterre à Penzance, Birmingham, Bexhill-on-Sea, et à Londres à SPACE, Mimosa House, Swiss Church, Barbican Art Centre, et AntiUniversity. En juin 2019, le groupe commence une résidence d’un an à la South London Gallery.

 

Christine Shaw

Christine Shaw est commissaire d’exposition, directrice de la Blackwood Gallery et professeure au département Visual Studies de l’Université de Toronto à Mississauga. Sa programmation à la Blackwood adopte un regard critique vis-à-vis des questions urgentes de nature sociale, politique et écologique, s’engage à encourager des capacités visuelles et culturelles durables, et invite différents publics à créer des rencontres dans un combat commun pour notre avenir. Son engagement en faveur de l’expérimentation curatoriale, des connaissances collectives et de la résilience sociale l’a conduite à développer des projets collaboratifs à long terme dont I stood before the source, une exposition collective traversant plusieurs « scènes » de l’accumulation capitaliste (2016) ; The Cage is a Stage, un projet sur les relations humains-animaux en cinq étapes à mi-chemin entre exposition et performance avec Emily Mast à la Blackwood Gallery et The Power Plant (2016); Take Care à la Blackwood Gallery (2017–2018) et à la Ferme du Buisson (2019); ainsi que The Work of Wind: Air, Land, Sea (2018-20), un projet de deux ans conçu pour ouvrir des perspectives sur le changement climatique, la violence environnementale et la résilience.

 

 

Helena Reckitt

Helena Reckitt is a curator and writer with a longstanding interest in legacies of feminist and queer art, thinking and collectivity, currently Reader in the Art Department at Goldsmiths, University of London. She is consultant editor for the 2019 book The Art of Feminism: The Images that Shaped the Fight for Equality (Chronicle Book and Tate Publishing). She curated the 2017 exhibition Habits of Care as part of Take Care at Blackwood Gallery, Canada. In 2015 Reckitt initiated the Feminist Duration Reading Group, which explores under-known feminisms outside the Anglo-American canon in a spirit of collective enquiry. Meeting each month, members of the FDRG Working Group have organised meetings throughout the UK in Penzance, Birmingham, and Bexhill-on-Sea, and in London at SPACE, Mimosa House, Swiss Church, Barbican Art Centre, and AntiUniversity. In June 2019 the group begins a year-long residency at the South London Gallery.

 

Christine Shaw

Christine Shaw is Director/Curator of the Blackwood Gallery and Assistant Professor in the Department of Visual Studies at the University of Toronto Mississauga. Her programming direction takes a critical stance on social, political, and ecological urgencies, sets out to develop durable visual-cultural literacies, and invites publics to create new encounters in the common struggle for a future. Her commitment to curatorial experimentation, collective cognition, and social resilience has been applied to long-term collaborative projects including I stood before the source, a group exhibition traversing various scenes of capitalist accumulation (2016); The Cage is a Stage, a five-part performance and exhibition project on human-animal-non-human relations with Emily Mast at the Blackwood Gallery and The Power Plant (2016); Take Care at Blackwood Gallery (2017–2018) and La Ferme du Buisson (2019); and The Work of Wind: Air, Land, Sea (2018-20), a two-year curatorial and editorial series designed to open perspectives on climate change, environmental violence, and resilience.