FR EN

Performance Day 2016

Centre d'art

Art Center

Kasia Fudakowski

Kasia Fudakowski

Did I Ever Really Have A Chance?

Did I Ever Really Have A Chance?

installation vidéo

projection

sam 13 fév 2016 à 14h

Sat 13 Feb 2016 pm

Une simple conférence dérape au gré d’interruptions et d’incidents, jusqu’au déclenchement d’une alarme incendie. Les ressorts de la comédie n’éludent pas le malaise qui s’installe entre performeur et spectateur.

The ordinary public discussion announced in the programme begins to go awry as various interruptions, accidents and other bugs arise unexpectedly. The approach probes that slightly uncomfortable feeling that can set in between a comedian and his or her public.

Kasia Fudakowski crée sa performance Did I Ever Really Have a Chance? à l’invitation du Museo Marino Marini dans le cadre du programme Alfred Jarry Archipelago: ’HA ’HA. La banale discussion publique entre l’artiste et le commissaire annoncée dans le programme dérape au fil des interruptions, accidents et autres bugs qui surviennent inopinément. L’artiste arrive en retard, l’introduction du commissaire s’étire en longueur, la traductrice s’emmêle les pinceaux, et ainsi de suite jusqu’au déclenchement de l’alarme incendie du musée… Loin d’être une simple captation de la performance, le film présenté ici est un savant montage texte/image, où les scènes se répètent en une sorte de bégaiement et où les intertitres oscillent entre commentaires a posteriori et scénario pré-écrit, semant le doute sur le statut de ce qu’on est en train de voir.

 

Les sculptures, performances et vidéos de Kasia Fudakowski prennent souvent la forme de blagues déjantées ou de monologues pince-sans-rire truffés de jeux de mots. Les interventions de Kasia Fudakowski provoquent le rire suivi d’un doute, celui qui fait se retourner le spectateur pour voir si c’était effectivement drôle. Cet humour narquois est né de l’intérêt de Fudakowski pour les dérapages et les décalages de sens résultant d’appropriations ou de traductions, qu’elles soient linguistiques ou esthétiques. L’artiste est davantage sensible à la philosophie de la comédie qu’aux techniques qui déclenchent le fou rire. Elle s’attache à déconstruire les règles du stand-up ordinaire et considère la nature affective du rire et de l’acte de sourire. Fudakowski interroge le malaise qui peut s’installer entre un comédien et son public.

 

 

Production Museo Marino Marini

Courtesy de l’artiste et Chert Gallery – Berlin

 

Performance Day est coproduit avec le festival Playground, (STUK Kunstencentrum & M-Museum Leuven), et le soutien de l'agence Arts et Patrimoine des Flandres. Il est organisé dans le cadre d'Alfred Jarry Archipelago, un projet initié par La Ferme du Buisson, Le Quartier - centre d’art contemporain de Quimper et le Museo Marino Marini à Florence (Italie) dans le cadre de Piano - plateforme franco-italienne d'échanges artistiques, en collaboration avec le M-Museum et Playground à Louvain (Belgique).

 

Kasia Fudakowski created her performance Did I Ever Really Have a Chance? at the invitation of the Museo Marino Marini as part of the Alfred Jarry Archipelago programme: ’HA ’HA (Florence, October 2015). The ordinary public discussion between artist and curator that was announced in the programme begins to go awry as various interruptions, accidents and other bugs arise unexpectedly. The artist arrives late, the curator’s introduction gets longer and longer, the translator gets into a total muddle, and so it goes on until eventually the museum security alarm starts ringing. Far from being a mere film of the performance, the film  presented here is a careful montage of text and image, in which scenes are repeated in a stuttering kind of way and the intertitles oscillate between commentaries after the event and a pre-written script. All of which sows doubt on what one is looking at.

 

Kasia Fudakowski’s sculptures, performances and videos often take the form of crazy jokes or ironic monologues full of puns. People’s reaction to them is laughter followed by a moment of doubt in which they turn round to see if it really was funny. This sardonic humour comes from Fudakowski’s fondness for the verbal slips and shifts of meaning that arise out of appropriations or translations, whether linguistic or aesthetic. What interests the artist is the philosophy of comedy rather than an urge to set people giggling. She works at deconstructing the rules of ordinary stand-up comedy and thinks about the affective nature of laughter and the act of smiling. Fudakowski probes that slightly uncomfortable feeling that can set in between a comedian and his or her public.

 

 

Production Museo Marino Marini

Courtesy of the artist and Chert Gallery – Berlin

 

Performance Day is coproduced with the Playground festival, (STUK Kunstencentrum & M-Museum Leuven), with support from the Agency for Arts and Heritage of Flanders, as part of the project "Alfred Jarry Archipelago" initiated by La Ferme du Buisson Centre for Contemporary Art in Noisiel (France), Le Quartier Centre for Contemporary Art in Quimper (France) and Museo Marino Marini in Florence (Italy). The venture is part of Piano, the Franco-Italian art exchange platform, in collaboration with M-Museum and the STUK Kunstencentrum in the framework of Playground in Leuven (Belgium).

 

 

sam 13 fév 2016 à 14h
Sat 13 Feb 2016 at 2 pm

en continu de 14h à 16h30

au Grenier

from 14:00 to 16:30

at the Grenier