FR EN

Performance Day 2016

Centre d'art

Art Center

Cally Spooner

Cally Spooner

Damning Evidence Illicit Behaviour Seemingly Insurmountable Great Sadness Terminated In Any Manner

Damning Evidence Illicit Behaviour Seemingly Insurmountable Great Sadness Terminated In Any Manner

installation activée

activated installation

sam 13 fév 2016 à 16h40

Sat 13 Feb 2016 pm

avec la participation de Veronika Benning

 

Une chanteuse lyrique interprète des commentaires outranciers postés sur YouTube. Défilant en continu sur un écran LED, ils témoignent de l’hystérie médiatique et de la mécanisation de nos comportements.

with the participation of Veronika Benning

 

An opera singer sings comments posted on YouTube by discontented fans. Rolling out on an LED screen, they are a testimony for the hysteria in the media and the digital mechanisation of out behaviour.

 

Une chanteuse lyrique chante des messages qui défilent sur un écran LED à la manière des surtitres d’opéra. Les messages sont des commentaires écrits sur YouTube par des fans mécontents liés à des vidéos dans lesquelles des célébrités révèlent leurs mensonges : le scandale du dopage de Lance Amstrong par exemple, ou Beyoncé chantant en play-back pendant la cérémonie de réélection de Barack Obama. Cette pièce reflète les recherches de Cally Spooner sur l’hystérie dans les médias, révélant la dépendance à la technologie, et la mise en scène d’un comportement et d’un discours gouverné et robotisé par une mécanisation digitale. 


Combinant dans ses textes un mélange de théorie, de philosophie, de musique pop, de questions d’actualité et de rhétorique entrepreneuriale, Cally Spooner met en scène le mouvement et le fonctionnement de la parole. En s’appropriant à la fois comme formes et références différents genres de performances tels que les comédies musicales de Broadway, les spots publicitaires ou les pièces radiophoniques, l’artiste questionne la manière dont la performance dématérialisée, indéterminée et sans médiation peut exister au sein de l’extrême visibilité du divertissement et de l’actuelle économie de l’attention.

 

 

Collection Enea Righi, courtesy de l’artiste et gb agency – Paris 

 

Performance Day est coproduit avec le festival Playground, (STUK Kunstencentrum & M-Museum Leuven), et le soutien de l'agence Arts et Patrimoine des Flandres. Il est organisé dans le cadre d'Alfred Jarry Archipelago, un projet initié par La Ferme du Buisson, Le Quartier - centre d’art contemporain de Quimper et le Museo Marino Marini à Florence (Italie) dans le cadre de Piano - plateforme franco-italienne d'échanges artistiques, en collaboration avec le M-Museum et Playground à Louvain (Belgique).

 

An opera singer sings messages which roll out on an LED screen like surtitles at an opera. The messages are comments posted on YouTube by discontented fans on videos in which the lies of celebrities are exposed: the Lance Armstrong doping scandal, for example, or Beyoncé lip synching to a pre-recorded “Star- Spangled Banner’’ at Barack Obama’s second term inauguration. This piece reflects Cally Spooner’s researches into hysteria in the media and reveals how dependent on technology people are, as well as how staged their behaviour can be and their discourse governed and robotised by digital mechanisation.

 

Cally Spooner is a writer and artist. Her texts combine a mixture of theory, philosophy, pop music, current affairs issues and entrepreneurial rhetoric. Spooner produces short stories with no plot, disjointed scenarios, monologues recorded on a loop, and musical arrangements as a means of staging the movement and functioning of speech. By appropriating as forms and references
such different performance genres as musical comedies, advertising spots and radio plays, Spooner looks at the way in which disembodied, indeterminate and unmediated performance can exist within the extreme visibility of entertainment and today’s short attention spans.

 

 

Collection Enea Righi, courtesy of the artist and gb agency – Paris

 

Performance Day is coproduced with the Playground festival, (STUK Kunstencentrum & M-Museum Leuven), with support from the Agency for Arts and Heritage of Flanders, as part of the project "Alfred Jarry Archipelago" initiated by La Ferme du Buisson Centre for Contemporary Art in Noisiel (France), Le Quartier Centre for Contemporary Art in Quimper (France) and Museo Marino Marini in Florence (Italy). The venture is part of Piano, the Franco-Italian art exchange platform, in collaboration with M-Museum and the STUK Kunstencentrum in the framework of Playground in Leuven (Belgium).

 

sam 13 fév 2016 à 16h40
Sat 13 Feb 2016 at 4:40 pm

Activations : 16h40 / 18h20 / 19h40

 

Activation at 16:40, 18:20 and 19:40